מפה זו עוצבה במיוחד לילדים כדי להרחיב את ההיכרות שלהם עם הארץ ונופיה ולהעמיק את הקשר שלהם אליה. באמצעות ההתבוננות והמשחק במפת הארץ הילדים יכולים להבין איך הארץ נראית, מהם גבולותיה ואזוריה השונים ומהם נופיה וציוני הדרך שהם עוברים כאשר הם נוסעים לבקר בני משפחה ומכרים או מטיילים. העבודה במפה מגוונת: היא יכולה להיות אמצעי לחקר נופי ישראל, להיזכרות בסיפורים על מקומות בארץ, לסימון מקומות הקשורים לחוויות ולנושאים הנלמדים במסגרת החינוכית, לתיעוד חוויות ממקומות מגורים וטיולים ועוד. המשחקים על קיר המפעיל על הקיר המפעיל מצוינות הוראות לשלושה משחקים: למקומות, היכון... צא! תחרות בין קבוצות או זוגות: התלמידים יקבלו דיסקיות בשני צבעים. עליהם להניח אותן מהר ככל האפשר על פי ההנחיות שבכרטיסי המשחק. א'-ב' של מקומות בקבוצות קטנות או בזוגות: התלמידים יסובבו את גלגל האותיות או יאמרו בלב את אותיות הא'-ב' וימצאו מקום בארץ שמתחיל באות שקיבלו. הטיול הגדול משחק מסלול )בשתי רמות קושי: הכרטיסים הכחולים לתלמידים בוגרים, והירוקים לתלמידים צעירים(: במסלול התלמידים יקבלו שאלות ומשימות הקשורות למפה. פעילויות נוספות סביב המפה אפשר ליזום פעילויות רבות נוספות סביב המפה. לפניכם כמה הצעות, ואתם מוזמנים להוסיף וליזום פעילויות מענייניות משלכם, ואף לערב את התלמידים בבניית פעילויות ומשחקים. מקומות שביקרתי בהם – הזמינו את התלמידים לספר על מקום שהם ביקרו בו ולמצוא אותו במפה. במליאה או בקבוצה קטנה הם יוכלו לחלוק חוויות מהטיול – משהו מצחיק, מפחיד, מוזר או מפתיע שקרה להם. לחלופין אפשר להזמין אותם לספר על מקום שירצו לבקר בו. עריכת סקר – אפשר לעודד את התלמידים לערוך סקר בית ספרי על נושא הקשור למפה: מקומות שטיילתי בהם, מקומות שארצה לבקר בהם, המקום האהוב עליי בארץ וכדומה. תצלומים של מקומות – במפה יש תמונות של כמה מהמקומות. הזמינו את התלמידים למצוא באינטרנט תמונות נוספות, במיוחד של המקומות שאין להם תמונה במפה. מקומות המוזכרים בתנ"ך – בלימודי התנ"ך התלמידים ימצאו מקומות בארץ ישראל שמוזכרים בתנ"ך. מקומות מיוחדים בסיפורי החגים – התלמידים יסמנו במפה מקומות הקשורים לחגים. הינה כמה דוגמאות: שלושת הרגלים – התלמידים יסמנו ויתארו את מסלול ההליכה של עולי הרגל ממקומות שונים בארץ אל ירושלים וציוני דרך מיוחדים. חנוכה – התלמידים ימצאו מקומות הקשורים לסיפור ההיסטורי כמו מודיעין והרי יהודה. הם יוכלו גם לציין מקומות יישוב בימינו כמו מכבים ובית חשמונאי. ט"ו בשבט – התלמידים ימצאו במפה או יוסיפו בה שמות של מקומות באזור המגורים שלהם המבוססים על הצומח. חקר – על התלמידים לבחור מקום ולמצוא חמש עובדות עליו. הם יוכלו למשל להתמקד בחי ובצומח של המקום ולחקור אותם. חידון – הזמינו את התלמידים ליצור חידונים לחבריהם על מקומות שונים. בחידונים יהיו רמזים, למשל: "אני חושבת על יישוב ש...". אנו מאחלים לכם רגעים רבים של לימוד והנאה סביב המפה וגאווה בארץ היפהפייה שלנו. https://youtu.be/8IvjtByZm3Q


1 

קרא עוד


יסודי
כיתה א -ו
חטיבה
ז-ח
תיכון
ט-יב